Systers årliga ridtur

Någon eller några, nja max 2 ggr per år tar sig storasyster tid att följa med till stallet för att "rida". I gårkväll var en av dessa gånger. Hon har endast ett fåtal krav för att följa med och det är :Nr 1, hon ska inte behöva rykta eller "klä" på honom. Nr 2, det ska gå fort och helst så mycket galopp som möjligt. Nr 3, hon ska inte behöva "klä" av eller rykta honom efteråt. Med andra ord så vill hon sitta upp, rida och sitta av. Men dessa krav går lillasyster med på med ett leénde! Allt gick bra och hon fick både galoppera och hoppa så att hon blev nöjd.
Detta påminner mig om en annan ridtur som jag och äldsta dottern gjorde för några år sedan.

Louise hade avnågon anledning inte möjlighet att följa med ut och rida så storasyster "offrade" sig och följde med mig. Jag hade tänkt mig en lugn och stilla tur med mycket skritt och någon travsträcka med tanke på att hon inte är någon van ryttare. Vi gav oss av och det gick jättebra, hästarna skötte sig och det var en lugn och behaglig tur.
-Ska vi inte öka tempot lite? sa dottern och jag sa ok vi travar en stund. Då mitt halvblod Danenta har lite längre steg än Mons så dröjde det inte länge förrens de kom ifatt oss i galopp. När de kom upp jämsides med oss for nog själva fan i Mons så han tog satts och drog i väg. Danenta var inte sen att hänga på! Jag hojtade åt ryggen som försvann framför mig, armarna flaxade och benen likaså, - Sakta ner , ta det lugnt, sätt dig tillbaka i sadlen och sluta flaxa med armar o ben. Men hon hörde nog inte mig för de fortsatte längs grusvägen. Jag fortsatte efter dom och kom ju ifatt dom så att jag kunde stoppa vansinnesförden. Då vänder hon sig om med lysande ögon och säger :- Jäklar vad det går undan när man hojtar JIIIHHAA och flaxar lite med armarna, kan vi göra det igen???!!!

 -Nä detta gör jag inte!!   Lite insturktioner   och hopp!


-Syrran så här gör man!           Ok, fokus     JIIHHAA!!!

Kommentarer
Postat av: Johanna

himla söder häst 500 kr och en låda äpple och han är min??

2007-08-13 @ 21:22:53
URL: http://www.jowhaina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0