Skräckhålan!

Louise har ridigt sen hon var ganska liten och hästar har kommit och gått, vissa sätter större spår än andra. En av dessa hjärte hästarna var Tingeling. En underbar c-ponny skimmel, gudasnäll i alla lägen och sååå tacksam för den minsta lilla uppmärksamhet. Men underbart är kort och det visade sig att hon hade fel överallt i kroppen så henne kunde vi inte köpa ( vi hade henne på foder för att sen köpa.)
Sammtidigt med Tingeling hade jag en foderhäst vid namn Prince. En härlig kille. Men efter dessa "lånehästar" så började vi leta efter  egna hästar och det var då vi hittade Mons och Danenta. Mons känner ni som har läst bloggen men Danenta är ett halvblod som jag köpte nerifrån Löberöd. En mycket speciell dam med ett stort varmt hjärta, arbetsvillig som få och nyfiken på allt. Louise har ridigt henne måånnga gånger  och framför allt när hon har haft kompisar som har ridigt Mons. På detta radarpar har vi upplevt mycket roligt genom åren.
En händelse minns jag speciellt...

Louise och jag skulle rida en skogsrunda på höstkanten. Det var en runda som vi brukar rida och som hästarna kännde väl. Vi skrittade på halvlånga tyglar och pratade. Med ens tvärstannade Danenta och spetsade öronen, 75 meter snett framför oss stod en älgko. Ytterliggare 25meter bakom älgkon stod kalven. Mons hade också tvärstannat och han började nu steppa lite nervöst. Jag skänklade på Danenta och vi red vidare , men Mons ville inte gå förbi. Jag fick vända och gå tillbaka så att Mons kunde gömma sig bakom Danenta och på så sätt kunde vi ta oss förbi. Under tiden detta  hände stod älgkon aldeles stilla och följde oss med blicken.  Vilken tur att den inte blev aggresiv och skulle försvara sin kalv! Usch då hade det nog gått i hundra knyck hem oavsett vad jag och Louise ville. Efter denna händelse döpte Louise denna plats till  "skräckhålan"  för det är den enda gång som Mons har visat sig rädd för något. Danenta däremot förstod nog inte vad vi mötte , det var ju första gången  hon såg en älg.

 Tingeling, Louise och Prince         Tingeling och Louise



  Kompisridning! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0